Dette er tekstversionen af Spar på saltet - en vejledning til nyrepatienter
Klik her for at komme til den grafiske version af Spar på saltet - en vejledning til nyrepatienter

Forside - Læs op - Sitemap


Spar på saltet - en vejledning til nyrepatienter


Et af de officielle kostråd lyder: Spis mad med mindre salt. Det er på baggrund af, at danskerne generelt spiser for meget salt. 9 ud af 10 danskere spiser mere salt end anbefalet. Dagligt får vi 7-10 gram salt fra vores mad. Anbefalingen fra DTU Fødevareinstituttet lyder på 5-6 gram om dagen for voksne, hvilket svarer til ca. 1 teskefuld. Kvinder spiser i gennemsnit 7-8 gram salt om dagen, mænd 9-11 g.


Hvordan nedsættes saltforbruget
Det handler om at vænne dine smagsløg til smagen af mindre salt. Du bør derfor skære dit saltforbrug ned over tid. Hvis nedskæringerne er for drastiske, vil de fleste føle, at der mangler smag, men ved gradvist at nedsætte mængden af salt, kan smagsløgene vænne sig til en mindre salt smag. Vær opmærksom på, at alder og rygning nedsætter smagssansen.


Salt og sundhed
Der er en sammenhæng mellem saltindtagelsen i en befolkning og blodtrykket. Jo højere saltindtagelse, des højere blodtryk. Omvendt falder blodtrykket, hvis saltindtagelsen nedsættes.


Næringsdeklaration
Der er i EU vedtaget lovgivning om mærkning af fødevarer, hvilket betyder, at der skal være næringsdeklaration på færdigpakkede varer. I den obligatoriske deklaration skal producenter oplyse om saltmængden som gram salt pr. 100 gram. Indtil til de nye regler er fuldt implementeret, vil du stadig kunne finde nogle produkter, hvor saltindholdet er angivet som natrium/sodium. Du kan omregne til salt ved at gange mængden af natrium med 2,5 (1 g natrium svarer til 2,5 g salt).

Eksempel på næringsdeklaration, fuldkorns rugbrød:

Næringsindhold pr. 100 gram
Energi               855 kJ
Protein                  5 g
Kulhydrat            39 g
Fedt                   1,2 g
Natrium            0,52 g (0,52 g natrium x 2,5 = 1,3 g salt)


Spis mad med mindre salt
Ca. 70 % af det salt vi spiser, kommer fra forarbejdede fødevarer. Det har derfor stor betydning, at du er opmærksom på mængden af salt i de madvarer, du køber i supermarkedet. Men du kan også selv gøre noget for at spare på saltet. Først og fremmest kan du være opmærksom på, hvilke fødevarer, der især indeholder meget salt, og skære ned i dit forbrug af disse.

Nogle eksempler er:
Ost
Kød - specielt skinke, bacon og pølser
Saltet, røget og marineret fisk og kødpålæg
Cornflakes
Bouillon/fond/suppeterning
Soja
Ketchup, sennep og dressinger
Oliven
Chips og snacks
Saltede nødder og mandler
Endvidere har alt fastfood også et højt indhold af salt.


Når du spiser ude
Der kan være meget salt i kantinemaden på arbejdet, eller hvis du spiser på restaurant. Her kan du begrænse dit saltindtag ved at gå uden om retter med de meget saltholdige fødevarer som fx pølse, bacon, ost og pomfritter samt tilbehør som ketchup, sovse, dressinger m.v. I stedet kan du fx bestille retter, som ikke indeholder disse fødevarer eller spise en mindre portion.


Brød
Brød indeholder ikke store mængder salt, men fordi vi spiser meget af det, bliver brød alligevel danskernes største kilde til salt. Brød fra bageren indeholder ofte mere salt end det industrifremstillede, vi køber i supermarkederne, så hvis du spiser meget bagerbrød, kan det være en fordel at skære ned her. Du kan også vælge at bage dit eget brød, hvor du selv kan begrænse indholdet af salt, og i stedet tilsætte andre krydderurter og krydderier for at give smag. Beregn ca. 2 teskefulde groft salt til 1 kg mel.


Specialsalte – sundere end almindelig salt?
Salt er salt, når det kommer til effekten på blodtrykket. De forskellige typer af salt, som bordsalt, himalayasalt og havsalt indeholder forskellige mængder af mineraler, men hovedbestanddelen i alle typerne er natrium, og her ses der ingen betydelig forskel. Du opnår altså ikke en større sundhedsmæssig effekt ved at vælge en anden salt-variant.
Der findes nogle saltprodukter på markedet, som har et lavere indhold af natrium fx Seltin. Det kan være et alternativ til salt, forudsat at du ikke spiser det i større mængder end salt, for så forsvinder besparelsen af natrium. Det er muligt at købe køkkensalt baseret på kaliumklorid (fx Seltin). Det har ikke de samme negative effekter som natriumklorid.


Saltpartnerskab
Saltpartnerskabet er et partnerskab med deltagelse af Fødevarestyrelsen, patientforeninger, Forbrugerrådet TÆNK og fødevareindustrien. Partnerskabet arbejder for at sænke indholdet af salt i såvel forarbejdede fødevarer, kantineservering som på restaurationer. Dertil vil partnerskabet skabe øget opmærksomhed om risiko ved højt indtag af salt og give handlingsanvisende råd om, hvorledes forbrugeren reducerer mængden af salt. 


Nøglehulsmærket
Du kan støtte dig til Nøglehulsmærket, når du køber ind. Fødevarer der er mærket med Nøglehullet, lever nemlig op til fastsatte krav for indhold af fedt, sukker, salt og kostfibre, og Nøglehullet er derfor en hjælp til at vælge sundere.

 

Tips til hvordan du kan spare på saltet

Logo



Region Syddanmark - Email: kontakt@regionsyddanmark.dk