Dette er tekstversionen af Øvelser til dig, der er i dialyse
Klik her for at komme til den grafiske version af Øvelser til dig, der er i dialyse

Forside - Læs op - Sitemap


Øvelser til dig, der er i dialyse


 

Download øvelsesprogram i pdf til print

Information
Denne patientinformation er et forslag til hjemmetræning og tænkes som et supplement til anden daglig aktivitet. 

Det er vigtigt at vedligeholde din muskelstyrke og kondition, når du er i dialyse. Vi anbefaler, at du dagligt går en tur - også selvom du føler dig træt og uoplagt.

Hver øvelse udføres 2 x 10 gange hver dag. Fortsæt med øvelserne i 3 måneder - eller så længe du synes, du har gavn af dem.


Øvelser

Patientinformation - Koltræning
 

Øvelse nr. 1
Udgangsstilling: Stå med lille afstand mellem fødderne. Hold ryggen i neutralstilling.

Spænd muskelkorsettet. Sving armene ud til siden og op, samtidig med at knæene bøjes og strækkes rytmisk. Sving gradvist armene længere og længere op.

Patientinformation - Koltræning
 

Øvelse nr. 2
Udgangsstilling: Stå med lille afstand mellem fødderne. Ryggen i neutralstilling.

Spænd muskelkorsettet. Sving armene frem og tilbage, samtidig med at knæene bøjes og strækkes rytmisk.

Sving armene gradvist længere og længere op.

Patientinformation - Koltræning
 

Øvelse nr. 3
Udgangsstilling: Stå med ryggen i neutralstilling.

Gå på stedet med høje knæløft.

OBS! Hold spændingen i kroppen

Patientinformation - Koltræning
 

Øvelse nr. 4
Udgangsstilling: Stå med ryggen i neutralstilling.

Hælspark.

OBS! Hold spændingen i kroppen.

Patientinformation - Koltræning
 

Øvelse nr. 5
Udgangsstilling: Stå med ryggen i neutralstilling.

Gå på stedet, sæt skiftevis højre albue til venstre knæ, og venstre albue til højre knæ.

OBS! Hold spændingen i kroppen.

Patientinformation - Koltræning
 

Øvelse nr. 6
Udgangsstilling: Stå med front mod en væg.

Læn kroppen med strakte arme i skulderhøjde mod væggen. Bøj armene med albuerne tæt til kroppen.
Stræk ud igen.

OBS! Undgå øget lændesvaj.   

Patientinformation - Koltræning
 

Øvelse nr. 7
Udgangsstilling: Stå med front mod et bord og med hænderne på bordet.

Bøj og stræk benene. Bøj ikke mere end 90 grader i hoften.

OBS! Hold spændingen i kroppen.

Patientinformation - Koltræning
 

Øvelse nr. 8
Udgangsstilling: Lig på ryggen med bøjede ben og fødderne i underlaget. Læg hænderne på brystkassen.

Spænd de nedre mavemuskler. Løft hoved og skuldre fri af underlaget.

Hold spændingen i mavemusklerne, indtil skuldrene hviler på underlaget igen.

Patientinformation - Koltræning
 

Øvelse nr. 9
Udgangsstilling: Lig på ryggen med bøjede ben. Spænd de nedre mavemuskler. Placér hænderne på det ene lår.

Løft skuldrene fri fra underlaget, lad hænderne køre op mod knæet. Hold spændingen i mavemusklerne indtil skuldrene atter hviler i underlaget.
Gentag til modsatte side.

OBS! Det er overkroppen, der skal løftes. Hovedet følger blot bevægelsen.

Patientinformation - Koltræning
 

Øvelse nr. 10
Udgangsstilling: Lig på ryggen med bøjede ben.

Spænd muskelkorsettet og balderne.

Rul ryggen langsomt op, indtil hofterne er strakte. Hold igen når ryggen rulles til udgangsposition.

OBS! Ryggen skal ikke 'i bro'. Undgå at bækkenet kæntrer under bevægelsen.

Patientinformation - Koltræning

Øvelse nr. 11
Udgangsstilling: Stå på alle fire.

Spænd muskelkorsettet. Løft skiftevis modsatte arm og ben.

OBS! Ryggen skal være lige under øvelsen. Ben og arme skal strækkes helt ud.

 Illustrationer er fra caddi.com

Logo



Region Syddanmark - Email: kontakt@regionsyddanmark.dk